01 mrt 2022

Vooral de vraag niet lezen!

Vooral de vraag niet lezen!

Dat drukte de ene cliënt de andere cliënt op het hart. Ik keek verbaasd op, want dat is nou juist hetgeen waar ik steeds weer op terug kom. Lees de vraag, want anders…

In mijn begeleiding krijg ik vaak de opmerking van ouders dat hun kind het echt wel weet, maar het tijdens een toets niet laat zien. Als ik dan aan de slag ga met het kind, merk ik regelmatig dat ze de vraag maar half en soms helemaal niet lezen. En dat is niet handig. Voordat je aan een opdracht, een taak, een spel of een vraag begint is het altijd handig dat je het doel weet. Wat moet je doen? Of: Wat wil je bereiken? Als je dat niet weet, is de kans erg groot dat het resultaat niet juist is. Bij een spel staat het doel in de spelregels. Vraag bij een opdracht altijd goed wat je moet doen. En als je een toets hebt, vergeet dan vooral niet om de vraag goed te lezen.

Ik wist zeker dat de jongeman die bovenstaand advies gaf, ondertussen de vraag altijd leest. En daar profijt van heeft. Het zit nu in zijn systeem om na te denken over het doel. Des te verbaasder was ik over zijn advies. Zijn reactie: ‘Ja, Saskia, natuurlijk moet je alle andere keren de vraag wel lezen. Maar bij gevaarherkenning van het theorie-examen niet. Want de vraag is altijd hetzelfde. En dus verlies je tijd als je de vraag leest. Zonde dus!’ Aha, mijn mantra was dus dubbel en dwars begrepen. Weet wat het doel is. En in dit geval weet je het doel en hoef je de vraag niet te lezen. Dat vergroot immers in dit geval de kans op succes. Gouden tip!

En nu maar duimen dat beide heren hun theorie halen. Ik gun het ze zo!

Delen: